Nietrwała żywność, w tym mięso, owoce morza, ryby, mleko i jego przetwory, oraz delikatne warzywa i owoce muszą być transportowane w ustaleniach ochronnych. Niezbędna jest do tego transportu między innymi niska temperatura i odpowiednia wilgotność powietrza, a takie warunki mogą być zagwarantowane wyłącznie i jedynie w specjalnych samochodach chłodniach. Zabudowy chłodnicze takich samochodów utrzymują niską temperaturę w pożądanej wysokości dostosowaną idealnie do potrzeb poszczególnych surowców.
Im produkty są delikatniejsze, tym niższej temperatury potrzebują. Warzywa liściowe, ryby oraz wędliny muszą być transportowane w temperaturze dwóch albo trzech stopni. Przekroczenie tej temperatury mogłoby doprowadzić do psucia się tych produktów nawet w ciągu kilku godzin, a cały transport nadawałby się wyłącznie i tylko do utylizacji. Chłodnie samochodowe muszą utrzymywać niską temperaturę bez względu na warunki atmosferyczne panujące na zewnątrz. Temperatura taka musi być utrzymywana zarówno zimą, kiedy na dworze jest minus kilkanaście stopni, jak i latem, gdy na dworze jest plus 30 stopni. Zimą nie można doprowadzić do zamarznięcia towarów, natomiast latem do ich zepsucia się spowodowanego wzrostem temperatury i tym samym szybkim rozwojem bakterii doprowadzających do gnicia i pleśnienia produktów spożywczych. Zabudowa chłodnicza jest bryłą, która jest wyposażona w specjalny agregat chłodniczy połączony ze wszystkimi mechanizmami pojazdu, a temperaturę ustawia się na specjalnym programatorze. Istnieje możliwość regulowania temperatury. W bardzo gorące dni powinno się ustawić agregat na możliwie jak najwyższy poziom pracy, jednakże w mroźne dni zdarza się, że istnieje sposobność całkowitego wyłączenia agregatu, jeżeli już mamy pewność, że żywność transportowana w pojeździe nie ulegnie zamrożeniu. Chłodnie do auta można dokupić jako element dodatkowy wstawiany w zabudowę albo zabudować pojazd wewnątrz i przeobrazić go w tak zwaną izotermę, czyli chłodnię. Tą nazwą określa się samochody spełniające funkcję lodówek na kołach.
Źródło: zabudowa chłodnicza.