Wszelkiego rodzaju blogi internetowe są dziś zwyczajnym elementem polskiej części internetu. Z początku prowadzone jedynie przez garstkę zapaleńców – pośród których najwięcej było młodzieży – dziś prowadzone są przez największe światowe firmy, a najbardziej wpływowi blogerzy mogą liczyć na kontrakty opiewające na bardzo wysokie, sięgające nawet kilkuset tyś. pln kwoty. A jako że blogi internetowe dzisiejsze są w polskim internecie od ponad dwóch dekad, warto przybliżyć sobie ich historię i wskazać najbardziej przełomowe momenty w dziejach polskiej blogosfery.
Za początek blogowania w naszym kraju uznaje się rok tysiąc dziewięćset dziewięćdziesiąty siódmy, kiedy powstała pierwsza strona zawierająca internetowy miesięcznik jej właściciela – ten jednak nie słyszał wówczas o blogach (nazwa wywodzi się z języka angielskiego – web log), więc nie utożsamiał się zbyt z opisywanym nurtem. Na pojawienie się jego następców nie należy było jednak długo czekać, bo już po kilku miesiącach w polskim i internecie zaczęły pojawiać się strony z dziennikami i pamiętnikami twórców. Wkrótce z zachodnich krajów dotarł do nas trend blogowania, a największe wówczas portale internetowe udostępniły swoim użytkownikom narzędzia pozwalające na blogowanie bez konieczności posiadania kwalifikacji takich jak kodowanie HTML czy obsługa serwerów.
Pierwsze polskie blogi internetowe nie skupiały wokół siebie szerokich rzesz czytelników. Były bowiem kierowane głównie do znajomych autorów i tylko nieliczne były czytane przez większe ilości osób. Te drugie z w pewnych sytuacjach przekształciły się w miejsca z własną publicznością, których autorzy pełnili funkcje opiniotwórcze. Ten trend zbiegł się również z innym – rozwojem blogów tematycznych. Były one prowadzone przez profesjonalistów w swoich dziedzinach i dotyczyły najróżniejszych tematów. Do dziś działają blogi internetowe poruszające takie tematy jak rozmaite dyscypliny sportu, różnego rodzaju rzemiosło, rękodzieło i hobby, podróży po różnorakich regionach Polski i świata, sztuka, literatura, komiksu, wydarzenia lokalne czy wiele innych. Co istotne, dla twórców wielu z nich blog jest podstawowym sposobem na życie i kluczowym źródłem dochodów.
Ostatnie lata przyniosły też inny trend – a mianowicie coraz częstsze zastosowanie środków wyrazu innych niż pisanie bloga internetowego. Dzisiejsi blogerzy bardzo chętnie sięgają bowiem po narzędzia do tworzenia filmów wideo (które najczęściej publikowane są przez nich na YouTube), a też sposobności oferowane przez media społecznościowe, na czele z Instagramem i multifunkcjonalnym Facebookiem, a także w nieco mniejszym stopniu, mikroblogowym Twitterem.