Początków blogowania należy poszukiwać w latach dziewięćdziesiątych, kiedy to w globalnej sieci zaczęły pojawiać się pierwsze prywatne strony, których autorzy prowadzili wirtualne, dostępne dla każdego pamiętniki. Z zdarza się, że zaczęły pojawiać się także pierwsze platformy umożliwiające założenie bloga osobom bez wiedzy technicznej – wystarczyło się zarejestrować, a następnie za pomocą prostego konfiguratora wybrać najbardziej pasujący do tematyki naszej strony szablon.
Powstanie tego typu platform sprawiło, że blogowanie zdobyło wielką popularność – zarówno w naszym kraju, jak i poza jego granicami.
Coraz większa ilość blogerów przyczyniła się do dynamicznego rozwoju tego zjawiska, czego wynikiem okazało się zwiększenie różnorodności tematyki dostępnych w polskiej sieci blogów. Blogi powoli przestawały być internetowymi pamiętnikami „zwykłych” ludzi, a stawały się miejscem, w którym o swoim życiu opowiadali między innymi sportowcy, artyści czy naukowcy i jako takie zaczęły być cytowane przez kolejne media.
Kolejnym krokiem naprzód w rozwoju blogosfery było pojawienie się blogerów fachowych. Pisanie bloga internetowego było dla nich sposobem na to, ażeby własną pasją, wiedzą i doświadczeniem podzielić się z nieraz tysiącami czytelników śledzących ich blogi. Takie strony istniej do dziś, poruszając masę różnych tematów – od podróży, przez rękodzieło, a kończąc na sporcie, gotowanie albo samochodach. Blogerom specjalizującym się w jednej konkretnej kategorii zawdzięczamy również pojawienie się w branży reklamodawców, którzy w pełni zmienili oblicze tego zjawiska.
Dzięki różnorodnym możliwościom współpracy z różnymi firmami, dla najlepszych osób prowadzących takie gazety, blogowanie stało się doskonałym sposobem na zarabianie pieniędzy. Źródłem wypłat może być między innymi publikowanie artykułów sponsorowanych, inwestycje rozmaitych produktów w publikowanych przez siebie notkach albo reprezentowanie marki przez dłuższy czas. Możliwości jest rzeczywiście wiele i nikogo już nie dziwi fakt, że blogowanie dla wielu stało się pełnoprawnym zajęciem.
Rozwój blogosfery ułatwiają również media społecznościowe, do których przeniosło się dziś wielu blogerów. Jest to tym bardziej intuicyjne, że największy serwis społecznościowy świata – Facebook – od lat udostępnia całe mnóstwo opcji dedykowanych właśnie blogerom i sprawiających, że wielu przypadkach zbędne staje się posiadanie własnej domeny – w głównej mierze funkcję publikowania notatek. Pisanie bloga dało również początek innemu popularnemu trendowi – vlogowaniu. Po tym terminem kryją się videoblogi, czyli czasopisma w formie filmów publikowanych zazwyczaj na platformie YouTube.